Školní poradenské pracoviště a jeho kompetence

Školní poradenské pracoviště (ŠPP) poskytuje poradenské služby žákům, rodičům i učitelům ZŠ Brno, Úvoz 55 v souladu s vyhláškou 72/2005 Sb. ŠPP poskytuje podporu při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), prevenci školní neúspěšnosti a rizikového chování, péči o nadané žáky, integraci žáků s odlišným mateřským jazykem a řešení výukových, výchovných nebo psychických potíží.

Kontakty

Jméno Pozice Kontakt
Mgr. Jana Kvasničková zástupkyně ředitele pro inkluzi,
vedoucí školního poradenského pracoviště
kvasnickova@zsuvoz.cz
Mgr. Patrik Rudolf školní psycholog rudolf@zsuvoz.cz,
608 339 288
Mgr. Petra Doležalová výchovná poradkyně,
kontaktní osoba pro ŠPZ za 2. stupeň
dolezalova@zsuvoz.cz
Mgr. Kateřina Kovářová školní speciální pedagožka,
kontaktní osoba pro ŠPZ za 1. stupeň
kovarova@zsuvoz.cz,
725 568 747
Mgr. Lenka Jurochová školní speciální pedagožka jurochova@zsuvoz.cz,
725 568 747
Mgr. Soňa Šejdová metodička prevence sejdova@zsuvoz.cz



Postup práce s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami

Vážení rodiče,
v přiloženém dokumentu najdete informace o postupu, který naše škola uplatňuje u dětí s podezřením (diagnózou) na poruchy učení či chování:
Postup práce s dětmi se SVP

Prevence sociálně patologických jevů

Zahrnuje oblasti: zdravý životní styl, klima třídy, zvládání stresových situací, etické a právní vědomí dítěte, rozvoj občanských postojů, tvoření správného hodnotového žebříčku, bezpečné chování, obrana před šikanou a agresí, prevence úrazů, atp.

Více o minimálním preventivním programu zde.

Prevence a řešení šikany

Školní šikana je fenomén, vůči kterému není zcela imunní žádná škola. Prosíme proto o součinnost i rodiče našich žáků – pokud pojmete podezření, že je Vašemu dítěti ubližováno, obraťte se prosím na třídního učitele nebo členy ŠPP.

Za šikanu lze považovat agresivní chování ze strany žáka/ů vůči jinému žákovi nebo skupině žáků, které se zpravidla opakuje v čase. Důležitými charakteristikami šikany je vědomá, záměrná a obvykle skrytá snaha ublížit (fyzicky, emocionálně, sociálně) a je pro ni typický nepoměr sil mezi obětí a agresorem, bezmocnost oběti (tj. neschopnost se efektivně bránit), nepříjemnost útoku pro oběť a samoúčelnost agrese.

Jedním z klíčových momentů pro efektivní řešení šikany je její včasné zachycení. Na obrázku níže najdete seznam signálů, kterých si můžete jako rodiče všímat a které mohou naznačovat, že je Vaše dítě obětí šikany. Pokud byste měli podezření, že je Vaše dítě obětí šikany, neváhejte se prosím obrátit na třídního učitele nebo některého z členů školního poradenského pracoviště. Vaším podnětem se budeme zabývat a situaci důkladně prošetříme.


Řešení šikany je v kompetenci školního poradenského pracoviště, zejména školního psychologa a metodika prevence. Při řešení šikany postupujeme podle jedné z níže uvedených strategií:

  • První strategie vychází z přístupu českého etopeda a psychoterapeuta Michala Koláře (více např. zde). Je založena především na důkladném prošetření prostřednictvím rozhovorů s (1) oznamovateli (ti, kdo na šikanu upozornili), (2) obětí (ten, komu je ubližováno), (3) svědky (ti, kteří zpravidla šikanování přihlížejí), (4) agresory (inciátoři šikany). Na základě prošetření a stanovení míry závažnosti jsou následně vyvozeny důsledky (např. udělení kázeňských opatření agresorům) a je vhodné pracovat jak individuálně s účastníky šikany (oběťmi i agresory), tak s celým třídním kolektivem.
  • Druhá strategie vychází z přístupu britské psycholožky Sue Young (více např. zde) a ze zavedené praxe na ZŠ Odry, Komenského 6. Tato strategie nejde cestou konfrontace nebo označování viníků a obětí. Cílem je na základě rozhovoru s „obětí“ (tj. dítětem, které má být podpořeno) sestavit podpůrnou skupinu. Ta je složena z osob, které dítě vnímá jako nejvíce obtížné („agresoři“), dále z osob, které mohly být okolo, když se něco dělo („svědci šikany“) a z kamarádů nebo potenciálních kamarádů. Následně probíhá setkání podpůrné skupiny, jehož cílem je získat zúčastněné děti pro spolupráci. Většina času setkání skupiny je poté věnována generování nápadů, jak podpořit dotyčné dítě a jejich zapisováním. S dotyčným dítětem i podpůrnou skupinou jsou pak s cca týdenním odstupem vedena navazující setkání, kde se mapují změny a posuny, a rozhoduje se, zda má skupina dále pokračovat, nebo je možné ji ukončit.

Vhodnou strategii zvolí pracovníci ŠPP individuálně podle povahy konkrétního případu šikany.

Schránka důvěry

Momentálně připravujeme k využití online schránku důvěry. Jakmile bude vše hotovo, informaci na stránkách zaktualizujeme.

Spolupracující školská poradenská zařízení (ŠPZ) a další organizace

PPP Voroněžská 5, 602 00 Brno: +420 543 216 135, ppp@skolskykomplex.cz
PPP Zachova 1, 602 00 Brno: +420 543 245 914-16, zachova@pppbrno.cz
PPP Kohoutova 4, 613 00 Brno: 604 805 731, kohoutova@pppbrno.cz
KPPP Veveří 15, 602 00 Brno: +420 739 450 034, poradna@kpppb.cz
SPC Štolcova 16, 618 00 Brno: 548 424 075, spc@autistickaskola.cz - zaměření na poruchy autistického spektra
SPC Kamenomlýnská 2, 603 00 Brno: 543 212 531, sekretariat@sss-ou.cz – zaměření na zraková postižení a znevýhodnění
SPC Kociánka 6a, 612 00 Brno: 515 504 383, spczs@sskocianka.cz – zaměření na tělesná postižení, souběžná postižení více vadami a dlouhodobá a závažná onemocnění
SPC Veslařská 234, 637 00 Brno: 517 543 102, spc@zslogo.cz – zaměření na narušené komunikační schopnosti a vady řeči
SVP Brno, Hlinky 55 - středisko výchovné péče zaměřující se na práci s dětmi s výchovnými problémy zejména na 2. stupni ZŠ
SVP Brno, Veslařská 252 - středisko výchovné péče zaměřující se na práci s dětmi s výchovnými problémy zejména na 1. stupni ZŠ
SVP Help me, Bořetická 2 - středisko výchovné péče zaměřující se na práci s dětmi s výchovnými problémy na 1. i 2. stupni ZŠ


Nástroje pro stránku