Předběžně navržený program pro práci s počítačem
1.třída pro školní rok 2007 / 2008
Cílové zručnosti :
Cílem je seznámit děti s počítačem a s možnostmi jeho využití v každodenním životě, získat základní zručnosti v používání počítače. Využitím vhodných témat z výukových předmětů (čj-psaní, matematika, prvouka, výtvarná a hudební výchova) seznámit žáky s možnostmi kreslení (s pomocí digitální tužky a tabletu), vytvářet si omalovánky, trénování počítání, psaní na klávesnici a čtení vlastních textů.
Cílem je dosáhnout u dětí nejzákladnějších zručností a zásad práce s počítačem :
Obsah :
Děti většinou pracují samostatně, pod dohledem a s podporou vyučujícího, vlastním individuálním tempem. Mají dostatek příležitostí experimentovat, zkoumat a tvořit. Je potřeba věnovat dostatečný čas na nácvik jemné motoriky. Hlavním metodickým přístupem je konstruktivizmus.
Pro lepší zručnost při práci s myší je do učiva zařazena práce v grafickém editoru – pro děti
Svou zručnost při práci s klávesnicí rozšiřují prostřednictvím práce s textem, v dětském textovém editoru (předpokladem je dovednost čtení písmen)
Základními aktivitami jsou :
Možné použité nástroje :
Při práci na PC bude kladen důraz na zdravotní hledisko (jak správně sedět, aby nebolela záda, krk a zápěstí, jak šetřit oči – dané parametry) a bezpečnostní hledisko (vhodný obsah, zneužití žáků). Program bude následně rozpracován do jednotlivých bloků.
Tématické a časové rozpracování pracovních bloků
Náplň bloků je dána orientačně (přibližně), aby se dala snadněji zakomponovat mezi ostatní materiály a aby bylo možné ji propojit s běžnou výukou.
Blok 1 (říjen, listopad, prosinec)
Cíl : Seznámení se s počítačem (umět počítač zapnout / vypnout). Seznámení se s myší a klávesnicí.
Nástroje : Baltík (režim Skládat scénu) Grafický editor (tužka, štětec)
Rozpracování :
A. Vlastní počítač
B. Režim Skládat scénu (Baltík)
1. Vložit předmět z banky
2.Odstranit předmět ze scény
3.Přesouvat či kopírovat předměty
Navíc : požádat o nápovědu, ukončit práci s Baltíkem, scény uchovávat na disku.
Blok 2 (leden, únor, březen)
Cíl : Upevnění předcházejících činností Upozornit a následně dbát na zdravotní hledisko
Nástroje : Baltík (režim Skládat scénu) Grafický editor (tužka, štětec) – kreslení předmětů Textový editor – základy psaní, seznámení s klávesnicí
Rozpracování :
A. Zdravotní hledisko (ergonometrie)
B. Vkládání do scény, vytváření obrázků Pokračování v režimu Baltík, děti zdokonalují, procvičují získané dovednosti
Grafický editor Paind (v režimu Baltík) :
Paint je grafický editor, který slouží především ke kreslení předmětů, používaných v programovacím nástroji Baltík. Mezi hlavní rysy tohoto grafického editoru patří:
a/ úplná sada běžných nástrojů pro kreslení (body, čáry, obdélníky, elipsy, gumy, spreje)
b/ komfortní práce s výřezy (přesun, kopie, převrácení, otočení, změna velikosti)
c/ zvláštní podpora práce s Baltíkovými předměty (přesun, kopie, průhledná barva)
d/ práce se zvláštním formátem obrázku - s Baltíkovou bankou předmětů
e/ možnost importu a exportu souborů
C.Textový editor :
Děti se učí orientovat se na klávesnici, vyhledávat písmenka podle diktátu / předlohy, samostatně píší slabiky a slova s využitím velkých, malých písmen či v kombinaci obou, popř. mohou psát i jednoduché věty. Je důležité vědět : použití kláves - Enter, Backspace, Shift, Delete, Caps Lock, numerické klávesy
D.Další práce s myší
Blok 3 (duben,květen, červen)
Cíl : Upevnění a utvrzení předcházejících zručností a dovedností Psaní jednoduchého textu, základní formátování (velikost a barva písma)
Nástroje : Baltík (režim Čarovat scénu) Grafický editor (tužka, štětec) Textový editor – psaní jednoduchého textu
Rozpracování :
A. Čarování scény s pomocí Baltíka
je druhým režimem programu. Objevuje se samotný Baltík, který stojí v levém dolním rohu scény a čeká na příkazy. V tomto režimu se děti naučí ovládat postavičku Baltíka a pochopí jeho základní příkazy. Naučí se s ním pohybovat.
B. Grafický editor Paind
Předchozí získané zručnosti a dovednosti si žáci nadále procvičují a upevňují.
C. Textový editor
Žáci začínají s opisem / přepisem daného textu, popř. vytvoří si vlastní text na kterém se učí základnímu formátování – mění velikost písma, barvu písma (učí se pracovat s nástrojovou lištou). Psaní v textovém editoru Word, Open Office Writer.
D. Opakování a procvičování získaných poznatků a dovedností
Celou výukou prostupuje hledisko bezpečnosti :
Mgr.Ivana Tesařová