V kojeneckém věku se objevuje větší aktivita a soustředění pozornosti,spontánnost a živost, hyperaktivita, ranná diferenciace tvarů, experimentování s předměty, soustředěné pozorování okolí, intenzivní reakce na nové podněty.
Předstih v psychomotorickém vývoji: často sedí, chodí a mluví dřív, než vrstevníci.
Předstih v rozvoji řeči: již v roce slova, brzy celé věty, obsáhlý slovník, adekvátní používání slov, správné používání spojek(pak, jestli), naslouchací schopnost, vedení dialogů.
Záliba v kategorizaci: třídění předmětů, stanovování kritérií.
Velká zvídavost, samostatnost při objevování světa, dychtivost po učení, vrstvení otázek.
Předčasné intelektové aktivity: operování se symboly numerickými i verbálními.
Předčasné čtení a psaní.
Brzký zájem o čísla, o hodnotu peněz, počítání, zvládání jednoduchých slovních úloh, samostatné zacházení s čísly, vlastní způsoby počítání, na základě manipulace s vhodnými předměty, např. s metrem si najdou vlastní přístup k pochopení násobení.
Výborná paměť na písmičky, básničky, příběhy
Dobrá prostorová orientace.
Touha dělat vše sám, vlastním způsobem.
Tvoření vlastních herních pravidel a variací.
Široké spektrum zájmů, převážně intelektuálních, nepřiměřených věku.
Vysoká koncentrace pozornosti, soustředěnosti a odpovědnosti, pozorovací schopnosti.
Zájem o dospělá témata – smysl života, smrt, čas, elektřina, politika.