Co je preventivní program školy?
Preventivní program školy je vydán na základě Metodického pokynu k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních, který do prevence sociopatologických jevů zařazuje konzumaci drog včetně alkoholu, kouření, kriminalitu, virtuální drogy a gambling, záškoláctví, šikanování a jiné násilí, rasismus, xenofobii, intoleranci, antisemitismus.
Cílem je ve spolupráci s rodiči formovat takovou osobnost žáka, která je s ohledem na svůj věk schopná orientovat se v dané problematice, zkoumat ji, ptát se, dělat rozhodnutí, která si bude vážit svého zdraví, bude umět nakládat se svým volným časem a zvládat sociální dovednosti.
Principem preventivní strategie je osvojování základních kompetencí v oblasti zdravého životního stylu a rozvoj dovedností, které vedou k odmítání všech druhů sebedestruktivního chování, projevů agresivity a porušování zákona.
Velmi důležitou oblastí je prohlubování komunikačních dovedností mezi učitelem, rodiči a žákem, posilování sebevědomí, sebeúcty a vzájemné úcty, řešení konfliktů, překonávání překážek a smysluplné využívání volného času.
Realizace
Metody a témata PPŠ
výklad (informace)
samostatná práce (slohové práce na určená témata, projekty, referáty, informace z tisku…)
besedy, diskuse
párová, skupinová práce, obhajoba určitého názoru
rizikové formy chování v četbě, rozbor textů,
volné zařazování témat do hodin slohu
neformální debaty o šikaně, přínos sportu, využití volného času
drogová prevence, toxikomanie zneužívání rostlinných alkaloidů, psychotropní látky a jejich vliv, drogy a alkohol působící na jedince, léčiva a drogy, nebezpečí návyku
život různých kultur, rasismus, xenofobie
rizikové formy chování ve společnosti
projekty, besedy, exkurze, videoprojekce
Konkrétní cíle v podobě znalostních kompetencí žáků:
Cíle PPŠ na 1. stupni:
žáci dokáží pojmenovat zdravotní rizika spojená s kouřením, pitím alkoholu, užíváním drog, zneužíváním léků;
znají jednoduché způsoby odmítání návykových látek;
znají hodnotu zdraví a nevýhody špatného zdravotního stavu; mají vědomosti jak udržovat zdraví a o zdravém životním stylu; mají právní povědomí v oblasti rizikových forem chování; umějí komunikovat se službami poskytujícími poradenskou pomoc;
umějí pojmenovat základní mezilidské vztahy;
umějí rozpoznat projevy lidské nesnášenlivosti;
vědí, na koho se obrátit v případě, že někdo ohrožuje nebo poškozuje jejich práva;
mají povědomí o tom, že každé jednání, které ohrožuje práva druhých (šikana, násilí, zastrašování aj.), je protiprávní.
Cíle PPŠ na 2. stupni:
žáci znají význam harmonických mezilidských vztahů pro zdravý životní styl a zdraví;
respektují odlišné názory či zájmy a odlišné způsoby chování a myšlení, jsou tolerantní k menšinám;
znají a uplatňují vhodné způsoby řešení neshod se spolužáky, spory řeší nenásilným způsobem;
znají vhodné způsoby chování a komunikace v různých životních situacích;
umějí spolupracovat ve skupině a přebírat zodpovědnost za společné úkoly;
znají významné dokumenty upravující lidská práva a sociálně právní ochranu dětí;
znají činnost důležitých orgánů právní ochrany občanů;
uvědomují si podstatu protiprávního jednání a právní odpovědnost za případné protiprávní činy;
umějí chápat zdraví ve smyslu holistickém, ve složce fyzické, duchovní a sociální;
umějí zhodnotit vhodné a nevhodné zdravotní návyky;
umějí vysvětlit své konkrétní postoje a chování z pohledu zdraví; znají pozitivní vliv aktivního pohybu, relaxace, duševní hygieny; vědí, že zneužívání dítěte je trestné; umějí diskutovat o rizicích užívání drog, orientují se v trestně právní problematice návykových látek;
vědí, kde hledat odbornou pomoc, v případě potřeby ji dovedou využít;
bezpečně zvládají účelné modely chování v krizových situacích (šikanování, týrání, sexuální zneužívání aj.) a správně se rozhodují v situacích vlastního nebo cizího ohrožení;
dokáží komunikovat se specializovanými službami (linky důvěry, krizová centra);
odmítají projevy brutality a násilí zprostředkované médii a umějí o nich diskutovat.